Kycklingkebab

Åter ett recept som jag hittat hos Linda på Kryddburken. Jag brukar dock använda mig av färdig kebabkrydda från Kryddhuset (finns bland annat på ÖoB och hos Kryddknallen). Jag har ingen exakt mängd på hur mycket krydda jag brukar använda, utan jag brukar smaka av marinaden (självklart innan jag lägger i kycklingen).
Kycklingkebaben skall ligga i marinad i 2 dygn, så det gäller att planera maten, men jag lovar att det är värt det!



1 kg kycklingfilé eller innerfilé
5 dl naturell yoghurt
1 citron (pressad)
2 msk tomatpuré
2 vitlöksklyftor
ca ½-1 msk kebabkrydda

Dela kycklingen i mindre bitar. Jag brukar strimla den.
Blanda ihop marinaden och häll den i dubbla plastpåsar tillsammans med kycklingen. Pressa ur luften och massera in marinaden i kycklingen. Låt ligga i kylskåp i 2 dygn (går bra med ett dygn i nödfall).
När 2 dygn har gått så tar du fram kycklingen och häller bort marinaden. Stek kycklingen i stekpanna tills den fått fin färg och är färdig.
Servera till exempel i pitabröd eller tortillabröd tillsammans med sallad, tomat, gurka, rödlök och sås. Fungerar även jättebra att äta tillsammans med ris och en kall sås (tex tzatziki).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0