Potatismoussaka

Har varit väldigt dålig på att lägga ut recept nu! Har en massa bilder liggandes, men ska bara få tiden att lägga in dem + att man ska komma ihåg receptet oxå!

VÄLDIGT usel bild på potatismoussaka, men...


Hittade ett recept på Tasteline på potatismoussaka som jag testade. Jag ändrade dock lite i det, bland annat så tog jag mindre med lök, mer vitlök och mer färs.

4 pers

1 gul lök
½ tsk vitlökspulver
400-500 g köttfärs
2 msk matfett
1 msk vetemjöl
1 dl köttbuljong (vatten och buljongtärning)
1-2 tsk salt
1-2 msk tomatpuré
1 krm svartpeppar
2 krm timjan

Ostsås:
3 msk margarin
4 msk vetemjöl
6 dl mjölk
2 dl riven ost
salt
peppar

10 kokta potatisar

1 dl riven ost till gratinering

Sätt ugnen på 250 grader. Skala och hacka löken. Fräs lök och köttfärs i margarinet i en stekpanna. Strö över mjölet och rör om. Tillsätt buljong, tomatpuré, salt och kryddor. Låt puttra på svag värme ca 10 minuter.
Smält margarinet till ostsåsen. Bottenred med mjöl. Späd med mjölken lite i taget. Rör noggrant mellan spädningarna. Låt koka tills såsen blivit tjock. Rör ner osten. Salta och peppra.
Skiva den kokta potatisen. Smörj en ugnsfast form.
Varva potatis, köttfärsröra och ostsås. Översta lagret ska vara ostsås. Strö över lite riven ost och gärna lite oregano. Gratinera mitt i ugnen i ca 20 minuter.

 

Mycket gott tyckte till och med lilleman! Perfekt mat att ha i matlådan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0