Calzonepiroger

När jag fyllde år häromsistens så bjöd jag på piroger. Jag gjorde två olika varianter och här kommer receptet på calzonepirogerna.


ca 32 st

Pirogdeg:
50 g jäst
300 g smör
6 dl mjölk
2 tsk salt
4 ägg
ca 2 liter vetemjöl

Fyllning:
ca 500 g strimlad skinka
ca 400 g riven ost
en burk färdig tomatsås (jag hade en med vitlök och basilika från Coop)

Pensling:
1 ägg
eventuellt lite riven ost

Smula sönder jästen i en degbunke. Smält margarinet i en kastrull och tillsätt mjölken. Låt bli fingervarmt. Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt, ägg och det mesta av mjölet – men spara lite till utbakningen. Arbeta ihop till en smidig deg. Låt den jäsa övertäckt ca 40 min.

Dela den färdigjästa degen i 32 lika stora bitar. Kavla ut varje bit till en tunn rundel eller oval kaka. Bred på lite tomatsås och lägg på lite ost och skinka på varje och vik eller rulla degen runt fyllningen så att det blir slutna paket. Lägg pirogerna med skarven nedåt på smord plåt. Pensla med uppvispat ägg och strö eventuellt över lite riven ost. Grädda i 225 grader 10-15 minuter, eller tills pirogerna fått färg.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0