Blåbärspajer med vaniljkräm



Förra veckan så åt jag och mamma lunch på Max och lyxade då till det med en varsin hallonpaj till kaffet. I pajen så var det förutom hallonen en vaniljkräm och jag blev inspirerad till att göra något liknande hemma. I frysen finns det gott om blåbär, så det var ju givet att det skulle bli blåbärspajer.
Förutom dessa små "munsbitar" till pajer (de är gjorde i amerikanska muffinsformar), så gjorde jag vanliga blåbärspajer i mellanstora aluminiumformar (ca 15 cm i diameter). Jag gjorde då 1½ sats av pajdegen nedan och det gav 4 lite större pajer och 5 st i muffinsformar.

Som fyllning gjorde jag en marsankräm (Ekströms) på 2½ dl mjölk och då blev det en hel del kräm över.
Jag valde att ha frysta bär i pajerna eftersom de gärna vätskar av sig så mycket om man tinar dem innan. Innan jag hade i bären i pajerna så blandade jag dem med lite potatismjöl.

Pajdeg
150 g smält smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
½ tsk bakpulver
1 nypa salt

Sätt ugnen på 200°.
De torra ingredienserna blandas och röres sedan ner i det smälta smöret.
Tryck ut pajdegen i antingen en stor vanlig pajform eller i portionsformar/muffinsformar.

Bred eventuellt ut lite vaniljkräm i pajskalet och fyll sedan på med blåbär. Grädda i 15-30 minuter tills pajdegen har fått fin färg. Tiden beror nog lite på om man använder färska eller frysta bär.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0