Färgglad ugnspannkaka

Från Allt om mat nr 2 2011

4-6 pers, 15 min + 30 min i ugn

2 rödbetor
1 morot
1 bit purjolök (ca 10 cm)
1 paket tärnad bacon (120 g)
2 vitlöksklyftor
3 ägg
4dl + 4dl mjölk
4 dl vetemjöl (240 g)
1½ tsk salt

Sätt ugnen på 225°. Skala och riv rödbetor och morot grovt på rivjärn. Ansa och hacka purjolöken.
Fräs baconet i en stekpanna. Skala och pressa över vitlöken. Tillsätt rotfruktsriv och purjolöken och låt fräsa med 2-3 minuter.
Vispa äggen lätt. Tillsätt 4 dl mjölk, mjöl och salt. Vispa till en slät smet och häll sedan i ytterligare 4 dl mjölk. Rör ner fräset i pannkakssmeten och blanda noga. Häll smeten i en smord långpanna.
Grädda pannkakan mitt i ugnen ca 30 min. Låt stå 2-3 min innan den skärs i bitar. Servera med vitkålssallad och lingonsylt blandad med äppelbitar och finhackad rödlök.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0