Tekakor

Från Allt om mat nr 2 2011

20 st

2 dl havregryn
5 dl mjölk
50 g jäst
2 msk honung eller ljus sirap
1 äggula
1 tsk salt
660 g vetemjöl special (ca 11 dl)
100 g smör, rumstempererat

Blanda havregryn och mjölk i en kastrull. Låt stå 5 minuter. Rör om och värm till 37°. Smula ner jästen i en munke. Tillsätt den ljumma mjölkblandningen och rör ut jästen. Tillsätt honung/sirap, äggula och salt. Blanda ner mjöl till en smidig deg.
Klicka i smöret och arbeta in det i degen. Pudra över mjöl och låt degen jäsa övertäckt ca 45 min.
Ta upp degen på ett mjölat bakbord. Del ai 20 jämnstora bitar som formas till bullar. Lägg dem glest på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 5 min.
Platta ut bullarna till 1 cm tjocklek och nagga dem med gaffel. Låt jäsa ca 20 minuter. Sätt ugnen på 250°. Grädda bröden mitt i ugnen ca 8 min. Låt dem svalna på galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0