"Misslyckad" pulled beef

Efter att ha gjort pulled pork några gånger så var jag sugen på att testa pulled beef. Köpte en bit nötkött (tror det var nån rostbiffstyp) och satte igång. Efter 7,5 timme i ugnen så trodde jag att den var färdig. Köttet var gott och väl klart, men det trillade inte alls isär utan jag fick skiva det istället. Misslyckat då det inte alls blev som jag ville, men ändå fullt ätbart. Det blev dock mer som kebab än pulled beef.
Här kommer i vart fall min variant. Förhoppningsvis så blir det bättre nästa gång!

ca 1 kg nötkött i bit
3 msk chilisås
3 tsk crema de basamico
1 msk tomatpuré
1 stor vitlöksklyfta (alt. 2 st mindre)
tabasco
American Steakhouse-krydda
peppar
salt

Sätt ugnen på 100°.
Blanda alla ingredienserna till marinaden och smaka av till lagom styrka. Tänk på att det behöver vara lite "bett" i det för att det ska smaka något av köttet. Klappa in marinaden i köttet och lägg det i en ugnsform. Lägg ett bakplåtspapper över köttet som lock och tryck ner det ordentligt efter kanterna. In i ugnen i 6-8 timmar, tills det förhoppningsvis trillar isär när man petar på det.
Låt köttet vila några minuter när det är klart och pilla sedan isär det i mindre bitar (eller som i bitt pall - skär det i tunna skivor som delasi mindre bitar). Lägg ner köttet i den "sås" som har bildats i ugnsformen och rör runt.

Servera köttet med pommes, sallad och god sås. Eller kanske i pitabröd eller tunnbröd eller i en sallad.


Köttet redo för ugnen. På med ett bakplåtspapper och låt det stå och gotta sig
i ugnen i mååånga timmar.


Färdigt och inte alls så som jag hade hoppats, men gott ändå.
Serverade även en kalls sås till gjord på creme fraiche, tomatpuré,
vitlök, kebabsås-krydda (från Borgeby Örtgård), salt och peppar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0