Sirapsrutor

Jag älskar nybakat bröd och önskar att jag bakade just bröd oftare. För egentligen så tar det inte så lång tid och inte är det så värst jobbigt heller. Det är bara det att man ska komma sig för att baka (och ha jäst hemma). Häromdagen så hittade jag ett jästpaket i kylen och bestämde mig för att chansa på att lilleman på 11 veckor skulle hålla sig lite lugn. Tidigare har jag bara bakat jäs-degar när sambon har varit hemma och tagit hand om lilleman.
I vart fall så fick det inte vara för komplicerat så att det tog lång tid att baka ut. Långpannebröd är ju perfekt då!

Receptet har jag sett både hon Linda på Kryddburken och hos Jessica på Hallon & Blåbär.

2 plåtar

5 dl mjölk
50 g jäst
100 g smör, rumsvarmt
1 tsk salt
3 msk ljus sirap
12-13 dl vetemjöl special (720-780g)

Ta fram smöret i god tid. Detta brukar jag missa, så då tärnar jag det och kör det sedan några sekunder i micron.

Värm mjölken till 37°. Smula jästen i en degbuke, häll över mjölken och rör tills jästen löst sig. Tillsätt smör, salt, sirap och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt (minst 5 minuter i maskin).
Låt degen jäsa under bakduk ca 45 minuter.

Ta upp degen och arbeta den på mjölad bänk. Dela den i två delar och kavla ut varje del till en 0,5 cm tjock kaka. Lägg varje kaka på ett bakplåtspapper och skär i rutor lite beroende på hur stora brödbitar du vill ha. Nagga med gaffel (det glömde jag nu senast när jag bakade dem).
Sätt ugnen på 225° och låt bröden jäsa ytterligare 20 minuter.

Grädda mitt i ugnen 5-7 minuter och låt dem sedan svalna på galler med bakduk över.



Bröden inför sista jäsningen. Denna gången delade jag varje kaka i
8 delar istället för 12 som jag brukar.


Mums!

Kommentarer
Postat av: Fridas kök

Jag brukar också baka sirapsrutor, jättegott!

2011-04-20 @ 14:21:48
URL: http://fridaskok.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0