Kladdkakemuffins

Vickan på Matplatsen har flera gånger skrivit om sin svärmors goda kladdkakemuffins. Nu kunde jag inte hålla mig längre utan var tvungen att testa. Oj vad goda de var!! Inte sista gången som jag bakar dem! Nästa gång tror jag att jag skall testa att ha lite kaffe i toppingen, det skulle kunna vara en riktig höjdare!


(recept från Matplatsen, jag har dock halverat det)

Muffinsen:
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
1.5 dl mjöl
100 g smält smör
15 folieformar

 

Blanda alla ingredienser och fördela smeten i formarna. Grädda i 10-12 minuter i 200°.

 

Topping:
50 g smör
1 tsk vetemjöl
2 msk socker
2 tsk kakao
0.5 dl mjölk
0.5 dl vispgrädde

 

Smält smöret i en kastrul och rör sedan ner mjöl, socker och kakao. Rör tills det är en slät smet. Häll i mjölk och grädde och låt koka tills smeten tjocknar lite (ca 5 min). Låt svalna lite och fördela sedan en klick i mitten av varje muffin. Ställ in i frysen för att kallna.

Muffinsen kan gärna ätas lite halvfrusna. Med andra ord så passar det perfekt att ta upp dem samtidigt som man knäpper på kaffet!


Kommentarer
Postat av: karin

oh gott!

2011-05-10 @ 18:32:28
URL: http://trattoria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0